Poradna leteckého lékaře

Před odesláním dotazu si prostudujte historii poradny, prosím. Je velmi pravděpodobné, že tam najdete odpověď i na váš dotaz. Poradna je určená anonymním dotazům k tématům: vydávání Osvědčení zdravotní způsobilosti pro piloty a palubní průvodčí, zdraví pilota, dotazy z oboru letecké medicíny a lidské výkonnosti. Prosím, k objednání vyšetření použijte telefon nebo e-mail.

Dotazy do poradny

Jméno
E-mail E-mail není validní.
Název
Dotaz
Dotazy - Vysoký a nízký krevní tlak

Dobrý den, pane doktore,
rád bych si udělal letecký průkaz na kluzák, mám ale nízký tlak a nevím jestli to není překážkou. Jsou v tomto nějaké limity?
Předem děkuji,
Erik (29 let)



Dobrý den, Eriku, 

nízký tepenný tlak může být velmi nebezpečný zdravotní problém v letadle. Pokud pilot v letadlo omdlí a zdratí vědomí, jeho život a život cestujících je bezprostředně ohrožen, stejně tak lidé a majetek v okolí. Lidé s příliš nízkým tlakem mají zvýšené riziko omdlení, například při psychické zátěži, při přetížení, při tepelné nepohodě a podobně.

Důležitou informací je , zda jste v minulosti již měl problém s omdlíváním, náhlou ztrátou vědomí, závratěmi při zěměn polohy a podobně.

Se svým problémem se rozhodně poraďte se svým leteckým lékařem. Měl by se Vás vyptat na Vaše obtíže v minulosti, změřit Vám tlak a případně provést podrobnější vyšetření oběhového systému, např. na nakloněné rovině.

Je velmi pravděpodobné, že s pokračujícím věkem potíže vymizí a tlak se normalizuje. Tento problém je typický pro mladé pacienty. Radím však opatrnost.

Srdečně zdraví
David Melechovvský

Dobrý den, trpím nízkým tlakem, občas se mi zatočí hlava, ale dnes odpoledne se mi poprvé stalo že jsem omdlel, dopoledne jsem dost sportoval. Dá se proti nízkému tlaku nějak bojovat?, nebo je to konečná pro můj sen-získat zdr. způsobilost 1. třídy a létat?MOC DĚKUJI ZA VAŠI OCHOTU A JAKOUKOLIV RADU.Nádherný den přeje Kořán MIroslav



Dobrý den,
jednorázový "ortostatický kolaps", jak omdlení nazýváme, který proběhl za specifické zátěžové situace, by nebyl překázkou pro vydání zdravotní způsobilosti. Na druhou stranu omdlívající pilost se sklonem k hypotenzi je nebezpečím pro sebe, cestující, letadlo a majetek v okolí. Hypotenze a sklony k omdlívání pochopitelně akceptovatelné u pilosta nejsou. Hypotenze se léčit dá, ale žádný ze způsobů léčby není pro pilota přijatelný pro riziko vedlejších účinků a nestabilitu. Nicméně jsem porozuměl , že jste mladý a je velmi pravděpodobné, že obtíže se budou zlepšovat a hypotenze s postupujícími roky vymizí. Pochopitelně lékaři nedělají závěr z jednorázového měření, ale při pochybnostech pacient dostane přístroj, který vymyslel pan Holter a měří tlak v průběhu celého dne. Tím je spolehlivě zjištěno, jak to s Vaším tlakem je.
S vysokou pravěpodobností tyto obtíže Vám profesionální kariéru pilota nepřekazí. Přeji mnoho leteckých úspěchů.
David Melechovský

Hezký den, pane doktore, 

chtěl jsem se zeptat, jaký má vyšší tlak vliv na způsobilost k létání (UL), popř. zda se s ním v souvislosti s létáním dá něco dělat.

Děkuji,

Martin



Dobrý den, 

vysoký krevní tlak (arteriální hypertenze), je nemoc spojená se zvýšeným rizikem srdeních a cévních náhlých příhod, mnoha dalšími zdravotními komplikacemi, také napříkklad se zhoršením zraku. Proto by pilot neměl mít tuto nemoc.

Internisty doporučený maximální tlak v tepnách je 140/80 mmHg. Chápeme, že u leteckého lékaře může být pacient rozrušený a proto je zde jistá tolerance a akceptujeme i 165/95 mmHg. V případě zvýšených hodnot měříme krevní tlak vícekrát. Snažíme se být trpěliví a vytvářet příjemné prostředí, aby pacient nebyl zbytečně stresován v průběhu vyšetření. Pokud je vyšší krevní tlak následkem pouze krátkodobého strachu z vyšetření, abvykle to umíme odlišit.

Vysoký krevní tlak se léčí pohybem, redukcí hmotnosti, omezením soli a dalšími dietními opatřeními. Pokud tento postup není dostatečný, máme k dispozici více různých druhů léků. Témeř všechny druhy dnes užívaných léků na léčbu vysokého krevního tlaku jsou u pilotů přijatelné a léčba je velmi účinná.

Proto je vysoký krevní tlak obvykle jen dočasnou a řešitelnou překážkou v létání. V případě amatérského létání nejde samozřejmě jen o bezpečnost letu. Jde také o to, že vysoký ktervní tlak je nenápadná nemoc s melmi závažnými důsledky pro běžný život, kterým je lepší se vyhnout vhodnou léčbou.

Se srdečným pozdravem
David Melechovský

Dobrý den.
Ponejprve mi dovolte vám poděkovat za to, že se našel v Čechách konečně někdo jako alternativa k ULZu.
Mám čerstvou zkušenost ze Řeckým AME, který mi letos v dubnu poprvé v mém 32letém leteckém životě prodlužoval Medical licence a byl jsem prostě nadšen. Takže tuto možnost vítám i v Čechách a nyní k mému dotazu.
Je mi 50 roků a zjistil jsem si zvýšený krevní tlak průměrně (148/98). Nikoliv jednou ale pozoruji tento tlak již dobrý půl rok. Zašel jsem před týdnem ke svému lékaři, který zjistil totéž a dohodli jsme se, že se za měsíc ještě jednou ukáži a pokud se mi nepodaří za tento měsíc tlak shodit (užívám přírodní preparáty a ženšen pravý), tak mi po cca měsíci nasadí prášky. Podotýkám, že až do dubna 2014 nebudu létat, ale zajímá co jsem povinen v tomto případě dělat zejména ve vztahu k Medical licence.
Děkuji za odpověď.
Pavel, Pardubice.



Dobrý den, 
můj způsob práce je obvyklý u AME v celé Evropě a já se jej pouze snažím aplikovat v naší vlasti.
Pokud máte arteriální hypertenzi, je rozhodně nutné ji léčit. Více než přírodní preparáty a ženšen je účinná redukce hmotnosti a fyziská aktivita. Doporučuji každý den sportovní nebo jiné aktivity, které Vám přináší radost, ale u kterých se také alespoň na dvacet minut zadýcháte a Vaše tepová vrekvence naroste alespoň na 170 za minutu.
Pokud by taková léčba nebyla po měsíci dostatečná, rozhodně doporučuji léčbu s pomocí léků. Váš lékař Vám je předepíše. Pro piloty jsou vhodné všechny skupiny léčiv kromě "centrálně působících antihypertenziv". Pokud začnete užívat léky, potom nelétejte a asi po týdnu užívání léků kontaktujte svého AME. Ten ověří, že léčba je vhodná, dostatečně účinná a nepřináší nežádoucí vedlejší účinky. Potom butete moci létat bez omezení dále. Váš AME také zařídí potřebné formality.
Ve fyzické aktivitě však ani potom nepolevujte, protože zhůbnutí a pohyb Vám dává naději, že léky budete užívat pouze dočasně.
Se srdečným pozdravem David Melechovský

Dobrý deň, je možné získať osvedčenie 2.tr. pokiaľ som liečený na hypertenziu, užívam lieky Lodoz 5/6 ráno, Losartan 50mg večer a každý polrok chodím pravidelne k internistovi na kontrolu. Vopred ďakujem za odpoveď.



Dobrý den, Vaše srteriální hypertenze a léky, které užíváte, nebrání vydání osvědčení zdravotní způsobilosti 2. třídy. Pokud by jste měl vedlejší účinky léků, jako závratě a pod., bylo by potřebné léčbu upravit.
S pozdravem David Melechovský

Dobry den, mam dotaz ohledne třídy 3 na ultralight. Mam zvyseny krevni tlak kolem 140/70 130/70. Pred zhubnutim 16 kg, jsem mel o neco vyssi. Zatoven mam na obe oci 1 dioptrie. Bude to vadit k ziskani 3 tridy?
Dekuji za odpoved.



Dobrý den, 

krevni tlak 140/70 a 130/70 je naprosto normální tlak. Letecké předpisy akceptují až 160/95, i když internisty doporučený maximální tlak je 140/80. Nemusíte mít obavy, nemáte hypertenzi.

3. třída je určena řídícím letového provozu. Vy potřebujete Osvědčení zdravozní způsobilosti pro SLZ. Stejně tak 1 dioptrie není překážkou pro létání.

Srdečně zdraví David Melechovský

Dobrý den, mám mírně zvýšený krevní tlak (150/70) a zvažuji zajít k doktorovi a začít léčbu. Předtím než tak udělám bych se chtěl zeptat, jestli je léčení krevního tlaku medikací a záznam v lékařské dokumentaci případná překážka v získání osvědčení o zdravotní způsobilosti 1. třídy? Případně celkově jestli by se mohla léčba hypertenze negativně promítnout v mé budoucí kariéře dopravního pilota? Mnohokrát děkuji za odpověď.
 
Dobrý den,
 
pokud se začněte léčit pro vysoký krevní tlak, nemusíte se obávat o svoji zdravotní způsobilost 1. třídy. Naprostá většina léků pro hypertenzi je přijatelná.
 
Léky pro léčbu vysokého krevního tlaku ale mohou ale mít nežádoucí vedlejší úřinky. Mohou Vám způsobit závratě, mdloby, pocity slabost nebo kašel. O zahájení léčby musíte informovat svého leteckého lékaře. Asi týden by jste neměl létat a poté by Vás letecký lékař měl pozvat ke kontrole.
 
Pokud bude léčba tlaku úspěšná, letecký lékař Vás po týdnu užívání léků vrátí do provozu. Lékař by měl zkontrolovat, že Váš tlak nebude příliš vysoký ani příliž nízký, aby jste za letu neomdlel. Také by měl zkontrolovat, že se u Vás neprojevují nežádoucí účinky léků.
 
V každém případě ale léky na tlak snižují riziko náhlé cévní příhody a případné inkapacitace. Prodlužují Váš život a zkvalitňují jej. Proto rozhodně není cílem leteckého lékaře Vám bránit léky užívat.
 
S pozdravem

David Melechovský